Kathmandu-Mount Kailash

Kathmandu (Nepal) - Mount Kailash (Tibet-China) - Kathmandu (Nepal)

Inleiding

Zoals Mekka voor de Moslims is de Mount Kailash de heiligste plaats ter wereld voor de Boeddhisten, Hindoes, Jains en Bonpos. Een tocht naar de Mount Kailash is zeker niet voor iedereen weggelegd. Men moet beschikken over een avontuurlijke geest en bereid zijn de moeilijke levensomstandigheden die eigen zijn aan deze reis te aanvaarden. Om deze toch uitzonderlijke reis in een onherbergzaam gebied op de best mogelijke manier te laten verlopen zorgen de ervaren Sherpa's van Green Lotus Trekking, zelf Boeddhisten, voor de logistieke steun. Er wordt ook gebruik gemaakt van het degelijk kampeermateriaal van Green Lotus Trekking.

Vanuit Brussel Nationaal vliegen we richting Kathmandu waar 3 driemaal overnachten, tijd om een bezoek te brengen aan de bezienswaardigheden van de Kathmanduvallei. Na ons verblijf in Kathmandu trekken we via prachtige rijstvelden richting Tibetaanse grens. We overnachten in Zhangmu een klein grensstadje juist over de grens. Vanaf hier gaat het zeer snel naar hoogtes van boven de 5.000m en hoeft men zeer attent te zijn voor de symptomen van hoogteziekte.

In Saga steken de de Yarlung Tsangpo over en gaat het verder over een zeer zwaar en stofferig terrein richting Darchen. Eens aangekomen in Darchen starten we de Kora dit is een pelgrimstocht rond de Mount Kailash. We hebben bewust gekozen om deze Kora in 4 dagen te doen om al de deelnemers de kans te geven deze tocht tot een goed einde te brengen. Tijdens de tocht zullen we buiten de yaks die het materiaal dragen ook een pony huren om eventueel mensen te vervoeren die in problemen zouden komen. De huur van de pony moet door de groep betaald worden.

Vluchten:

De vlucht Brussel Nationaal - Kathmandu gebeurd met Qatar Airways.

Trekking (Kora)

Gans de reis en tijdens de Kora (Pelgrimstocht rond de Mount Kailash) wordt de groep begeleid door de Sherpa's van Green Lotus Trekking. Het kampeermateriaal en de slaapzakken worden ter beschikking gesteld door Green Lotus Trekking.

Moeilijkheidsgraad: Zie ook info moeilijkheidsgraad

Gedrag

Door de aard van de reis is een goede fysieke conditie vereist maar verder vragen we aan de deelnemers een soepele en correcte opstelling ten opzichte van hun reisgenoten en de mensen die de diensten verzorgen (Sherpa's, gidsen, chauffeurs, douane, luchtvaartpersoneel enz.).

Dag tot dag beschrijving

DAG 01 - Brussel - Doha (of andere tussenstop)

Samenkomst op de luchthaven van Zaventem. Vlucht naar Doha (of andere tussenstop)

DAG 02 - Doha (of andere tussenstop) - Kathmandu (1.400m)

Aankomst in Kathmandu in de late namiddag en transfer naar het hotel. Overnachting in het driesterrenhotel Nirvana Garden of zelfde niveau op basis van twee persoonskamer met ontbijt.

DAG 03/04 - Kathmandu (1.400m)

In afwachting dat ons trekkingbureau zorgt voor onze verschillende "permits" kunnen wij onze tijd besteden aan de bezienswaardigheden van de Kathmandu vallei. Voor de geïnteresseerde mensen kunnen wij een geleid bezoek organiseren. Overnachting in driesterrenhotel Nirvana Garden of zelfde niveau op basis van tweepersoonskamer met ontbijt.

DAG 05 - Kathmandu (1.400m) - Kodari - Zhangmu (2.200m)

Vertrek met de bus naar de Chinese grens. De weg, die door de Chinezen werd aangelegd, baant zich een weg door de goudkleurige graanvelden en rijstterrassen. De besneeuwde bergreuzen vormen hierbij een prachtige achtergrond. Eens aangekomen bij de Friendship Bridge steken we de brug te voet over. Na de pascontrole door de Chinese politie gaat het even te voet verder tot bij onze bus of terreinwagen. Onze uitrusting wordt op een vrachtwagen geladen.Hier maken we ook kennis met onze chauffeurs en onze Tibetaanse gids die ons de ganse reis zal begeleiden. We overnachten in het Zhangmu hotel op basis van tweepersoonskamer. Rechtover het hotel is een Nepalees restaurant waar men terecht kan voor het avondmaal en ontbijt.

DAG 06 - Zhangmu (2.200m) - Peikutso meer (4.050m)

Van Zhangmu stijgen we langzaam richting Nyalam ((3.750m). De weg volgt de loop van de Bhote kosi, rivier die in Nepal uitmond in de Sun Kosi, één van de grootste Nepalese rivieren. In Nyalam worden de laatste aankoop gedaan want na Nyalam is het onmogelijk nog iets aan te kopen. Vandaag trekken we over onze eerste hoogtepas de Lalung La (la= pas). Na de pas slaan we linkaf richting Peikutso meer, plaats waar we vandaag onze tenten gaan opslaan. Van het moment dat we de Friendship Highway hebben verlaten wordt de weg barslecht en alleen te bereiden met terreinwagens en vrachtwagens.

DAG 07 - Peikutso meer (4.050m) - Saga (4.280m) - Zhongba (4.100m)

Van het Peikutso meer gaat het vandaag richting Saga. Voor Saga moeten we met een veerpont de Yarlung Tsangpo of Brahmaputra oversteken, rivier die zich verder een weg baant richting India en Bhangladesh waar ze zich samenvoegt met de Ganges om uiteindelijk uit te monden in de Golf van Bengalen.

Saga is het laatste stadje waar we onze brandstof kunnen bijtanken en eventueel nog wat groenten aankopen. Vanaf hier moeten we volledig zelfstandig kunnen functioneren. 145 km scheidt ons van Dzongba, een klein dorpje met restaurant, school en enkele winkeltjes. Onderweg zien we regelmatig de typische tenten van de Tibetaanse herders. Zij volgen met gans hun familie hun kudde yaks en geiten. Meestal verplaatsen ze zich met hun vurige pony's die door natuurlijke selectie bestand zijn tegen dit ruwe klimaat. Gezien wij water nodig hebben om te koken zullen we onze tenten opslaan buiten het dorp en in de nabijheid van een riviertje met drinkbaar water.

DAG 08- Zhongba (4.100m) - Mayum La (5.216m)

We rijden verder richting Mayum La een col van boven de 5.000m. Onderweg zien we her en der herders met hun kuddes of die zich meestal per pony verplaatsen naar een voor de reizigers onbekende bestemming. Gezien de zeer slechte toestand van de weg is het altijd mogelijk dat we worden opgehouden door technische mankementen aan de wagens. Onze degelijke Tibetaanse chauffeurs weten daar altijd een mouw aan te passen. We zullen onze tenten opslaan voor of na de Mayum La naargelang de aanwezigheid van water.

DAG 09- Mayum La (5.216m) - Darchen (4.683m)

Vandaag zullen bij helder weer voor de eerste maal de Mount Kailash zien wat na de vermoeiende voorbije dagen het hoogtepunt wordt voor deze dag. Na twee controleposten komen we dan eindelijk in Darchen plaatsje gelegen rechtover de heilige berg. Hier mogen we onze tenten niet opslaan, we zullen dus noodgedwongen overnachten in een kleine kamer die plaats geeft voor 4 personen. De toiletten zijn op zijn Chinees, weliswaar gescheiden voor mannen en vrouwen maar wel open en bloot en iedereen op een rij. Onze koks zorgen zoals iedere dag voor het eten.

DAG 10 - Darchen (4.683m) - kamp voor Drira Puk klooster (4.876m)

Voor we aan onze eerste dag van de Kora beginnen moet al het materiaal overgeladen worden op de Yaks die we voor onze tocht hebben ingehuurd. Zakken voedsel, tenten, keukenmateriaal, gasvuur en gasflessen alles moet vastgesjord worden op de rug van deze dieren. Het duurt dan wel even eer de Yakmannen deze klus geklaard hebben maar tijd speelt bij deze mensen geen rol. Yaks zijn koeien die leven op grote hoogte en vooral voorkomen in de Himalaya. Zij zorgen voor melk, kaas en de welbekende yakwol die gebruikt wordt bij het weven van de gekende Tibetaanse tapijten. De uitwerpselen worden gedroogd en als brandstof gebruikt. Hout is op deze dorre hoogplateaus praktisch onvindbaar. Van bij de start gaat het pad langzaam omhoog in westelijke richting om na een tijdje de noordelijke richting te kiezen. Na een uurtje komen we bij de vlaggenmast van Darpoche, een plaatsje dat gekend is voor het Saka Dawa Festival. Deze 13 meter hoge vlaggenmast wordt ieder jaar op 15 april volgens de Tibetaanse kalender en bij volle maan afgebroken en weer opgericht. Van Darpoche krijgen we een prachtig zicht op de Mount Kailash die met zijn indrukwekkende vorm en zijn hoogte van 6.656m gans de streek domineert. Onze kampplaats wordt opgetrokken even voor het klooster van Dira Puk. Overnachting in tenten in volpension

DAG 11 - kamp voor Drira Puk klooster (4.876m) - kamp voor Dolma La (5.300m)

Na een lekker ontbijt trekken we verder in de richting van het Drira Puk klooster opgericht in de 13de eeuw en gerestaureerd in 1986. Drira puk betekent "spelonk van de vrouwelijk yakhoorn". Eens voorbij het klooster gaat het verder in oostelijke richting door een prachtige vallei met verschillende manimuren opgericht door voorbijtrekkende monniken. Onderweg komen we over een kleine col die bezaaid is met kledingstukken achtergelaten door de vele pelgrims. Het is ook in deze buurt dat de doden worden in stukken gesneden door speciaal voor deze taak aangeduide monniken. De gieren doen de rest. Dit misschien gruwelijke ritueel is het gevolg van het ontbreken van hout om de overledenen te verbranden. Ook de harde bodem maakt het onmogelijk om de lijken te begraven. We stellen vandaag ons kamp op zo kort mogelijk bij de pas bij een klein helder bergriviertje. Gezien de hoogte mogen we ons aan een vriesnacht verwachten, maar eens dat de zon weer van de partij is het zeer aangenaam om te stappen. Overnachting in tenten in volpension

DAG 12 - kamp voor Dolma La (5.300m) - Dolma la (5.636m) - kamp voor Zutrul Puk (4.783m)

De klim naar de pas en de afdaling na de pas is zeker het moeilijkste gedeelte van deze ommegang. Tijdens deze klim komt het er vooral op aan om zijn tempo aan te passen en zeker niet te snel te gaan. Na enkele uren klimmen verwittigen de duizenden gebedsvlaggen ons dat we de top hebben bereikt wat voor iedereen een emotioneel moment zal zijn. De afdaling is voor sommigen een stuk moeilijker dan de klim, vermoeidheid en het met stenen bezaaide terrein begint zijn tol te eisen maar eens terug in het dal wordt het stappen weer een stuk makkelijker. Om de ganse tocht evenredig te verdelen stellen we onze tenten op voor het Zultrul Puk klooster en uiteraard weer bij de rivier die hier reeds een stuk is gezwollen door het smeltwater van de Mount Kailash. Overnachting in tenten in volpension

DAG 13 - kamp voor Zutrul Puk (4.783m) – Zutrul Puk (4.783m) - Darchen (4.683m) – Manasarovar meer (4.593m)

Na een verkwikkende nacht trekken we verder richting Darchen waar we in de vroege namiddag zullen toekomen. Onderweg brengen we nog een bezoek aan het Zutrul Puk klooster. Het klooster staat bekend om het gevecht dat zich afspeelde tussen de Boeddhist "Milarepa" en de Bonpo "Naro Bonchung" om de heerschappij over de heilige berg. Milarepa won de strijd. Na deze voor de Bonpo smadelijke nederlaag kozen zijn volgelingen de Mount Bonri als offerplaats, deze berg is gelegen ten noordoosten van het Manasarovar meer. Voor het ogenblik is een monnik samen met zijn familie druk bezig met het restaureren van het Zutrul Puk klooster. Gelukkig zijn nog een aantal oude ThankaÃs ontsnapt aan de vernieling tijdens de culturele revolutie. Eens terug in Darchen wordt al het materiaal van de yaks overgeladen op de vrachtwagen en nemen we afscheid van onze vriendelijke Tibetaanse yakdrijvers. Na een 30-tal kilometers slaan we dan onze tenten op nabij het heilige Manasarovar meer. Hier ook weer kan men een pelgrimstocht ondernemen rond het meer. Manasarovar betekend in het Tibetaans "onoverwonnen". De as van Mahatma Gandhi werd in dit meer uitgestrooid. Overnachting in tenten in volpension

DAG 14 - Mansarovar meer (4.593m) - Paryang (5.025m)

Na deze toch onvergetelijke tocht rond de heilige berg gaat het terug richting Paryang over de reeds gekende stofferige en hobbelige wegen. Het zal weer een lange dag worden met als hoogtepunt het oversteken van de Mayum La (5.216m). Overnachting in tenten in volpension

DAG 15 - Paryang (5.025m) - Saga (4.548m)

Ook tijdens onze terugweg lunchen we weer in Dzongba. Voor het eethuisje staat een parabolische spiegel gemaakt uit aluminium en gebruikt om water te warmen. Dit is uiteraard een milieuvriendelijke manier om water te verwarmen. Na deze toch zware 252km lange autorit stellen we weer onze tenten op even voor Saga. Voor de chauffeurs is het de enige plaats om de eventueel opgelopen schade aan hun terreinwagens te herstellen. Overnachting in tenten in volpension

DAG 16 - Saga (4.548m) - Peikutsomeer (4.050m)

In Saga verlaten we de Lhasa - Purang Highway en slaan we rechtsaf in zuidelijke richting. Even buiten Saga moeten we de Yarlung Tsangpo oversteken. Dit neemt wel een tijdje in beslag gezien de oversteek gebeurt via een drijvend ponton vastgemaakt aan kabels. Dit ponton wordt zo gemanoeuvreerd dat de stroming van de rivier zorgt voor de stuwkracht. Eens voorbij deze ferry komt het slechtste gedeelte van de weg die een verbindingsweg is tussen de Lhasa - Purang Highway en de Friendship Highway. Na uren rijden over de slechtste wegen van de wereld komen we eindelijk bij het Peikutso meer waar we onze tenten zullen opslaan.

DAG 17- Peikutsomeer (4.050m) – Lalung La (5.030m) - Zhangmu (2.200m)

Na enkele uren rijden komen we weer aan de Friendship Highway, het zal voor de meeste een verademing zijn gezien deze grindweg een stuk beter wordt onderhouden. Voor we aan onze definitieve afdaling beginnen moeten we over een laatste pas de Lalung La. Voorbij deze col dalen we langs een kronkelende weg in de richting van Nyalam een redelijk groot dorp met kleine winkel en hotelletjes. We bevinden ons nu langs de zuidelijke kant van de Himalaya. We hebben intussen de boomgrens bereikt en het wordt een heel stuk groener. Eens voorbij Nyalam wordt de weg weer een stuk slechter en dit vooral tengevolge van de overvloedige regenval in de moessonperiode die ieder jaar oorzaak is van verschillende grondverschuivingen. In de namiddag bereiken we dan eindelijk het grensstadje Zhangmu of zoals de Sherpa's zeggen Khasa. Het stadje is opgebouwd tegen de flanken van de kloof gevormd werd door de Bhote rivier die van hier haar weg vervolgt richting Nepal en India. Zoals het meestal bij grensstadjes het geval is, is hier alles te koop en kan men op straat zonder problemen geld wisselen. We overnachten terug in het enige degelijk hotel, het Zhangmu hotel en dit op basis van een tweepersoonskamer. Voor het avondmaal en het ontbijt kan men terecht in het rechtover gelegen Nepalees restaurant (niet in de prijs begrepen).

DAG 18- Zhangmu (2.200m) - Kathmandu (1.400m)

De pascontrole ligt op 100m van ons hotel. De grenspost gaat maar open om 9u30 en het duurt een hele tijd vooraleer iedereen door de controle is. De Chinese douane hebben een gans nieuw gebouw opgetrokken waar via moderne X-ray toestellen al de bagagestukken worden gecontroleerd. Ze hebben er zelfs een "taxfreeshop" in ondergebracht. Eens voorbij deze controlepost komt men in een 8 kilometer lang niemandsland bewoont door Nepalezen. Ook deze weg kan erg slecht zijn met soms aardverschuivingen waar geen doorkomen mogelijk is. Indien dit het geval is moet al de bagage en materiaal overgedragen worden naar de Friendship Bridge die de uiteindelijke grens is met Nepal. Na de grenscontrole aan Nepalese zijde wacht ons een Nepalese bus die ons via mooie dorpjes en kronkelende wegen naar Kathmandu brengt. Intussen is de temperatuur een heel stuk gestegen en mogen we de warme kleren definitief wegbergen. We overnachten weer in hotel Nirvana Garden of zelfde niveau op basis van tweepersoonskamer met ontbijt.

DAG 19- Kathmandu (1.400m)

Deze laatste dag in Kathmandu kan besteed worden aan verdere bezoeken of voor de souvenirjagers zijn er ook mogelijkheden genoeg. Voorhenj die van kortbij de Everest en de andere achtduizenders wilenl bekijken kunnen we een Mountain Flight organiseren, een aanrader voor wie nog enkele indrukwekkende beelden wil schieten. Overnachting in hotel Nirvana Garden of zelfde niveau op basis van tweepersoonskamer met ontbijt.

DAG 20 - Kathmandu (1.400m) – Doha (of andere tussenstop)  – Brussel

Via Doha (of andere tussenstop) en vliegen we terug naar België.