Programma's Safari's

Reisplan 10 daagse tenten of lodge safari
ARUSHA - MOMELA
Dag 01

Onze safaris gebeuren met een open landrover. Hier zit de mens in een kooi , terwijl de dieren in hun vrije natuur de koning te rijk zijn. Het is een hele ervaring om slechts enkele meters van de dieren verwijderd te zijn. Maar toch, het blijven wilde dieren en het verbod om uit je voertuig te komen is dus heel vanzelfsprekend.Het Arusha Nationaal park ligt op 35 Km van Arusha. De belanrijkste bezienswaardigheden zijn het Momela Meer, de Ngurdoto-krater en de Meru-berg, een krater die met zijn 4.566m de ganse streek domineert.

overnachtingsplaats: Momela Wildlife kamp
Monela Wildlife Lodge

Park: Arusha Nationaal Park
MOMELA - TARANGIRE NATIONAAL PARK
Dag 02
Het Tarangire Nationaal park heeft een oppervlakte van 2.600 Km2. Golvende heuvels, acaciabossen en oude apebroodbomen geven hier kleur aan het landschap. In het droge seizoen komen vele dieren naar dit park afgezakt. De Tarangire-rivier is de enige waterloop die in deze periode het zuidelijk Maasailand van water voorziet. De beboste en vochtige rivieroevers zijn natuurlijk uitstekend grasland voor olifanten die dan ook in grote getale aanwezig zijn. Maar ook de verschillende soorten antilopen zijn alomtegenwoordig. Gevlekte- en gestreepte hyena's zorgen ervoor dat al de kadavers grondig worden opgeruimd. Buiten de talrijke zoogdieren heeft men in dit park ook 300 verschillende vogelsoorten opgetekend, teveel om op te noemen
overnachtingsplaats: Tarangire Safari Lodge
kampingplaats

TARANGIRE NATIONAAL PARK - MTO WA MBU
Dag 03
Van het Tarangire Nationaal Park trekken we met de "Landrovers" naar Mbo Wa Mbu. Dit dorp is gelegen aan de boorden van het Manyara meer en wordt daarom ook door de bewoners "muskieten baai" genoemd. Onze kampplaats ligt in een mooi parkje omgeven met prachtige. Van hieruit zullen we verder het Manyara park verkennen. Het Manyara park heeft een oppervlakte van 325 Km2 en is gelegen tussen de klippen van de grote Rift vallei en het Manyara meer. Het meer op zich heeft een oppervlakte van 230 Km2. Buiten zijn 380 vogelsoorten herbergt dit park ook een uitgebreide variatie van zoogdieren. Het park heeft bijvoorbeeld de grootste concentratie van olifanten van gans Afrika
overnachtingsplaats:Fig Resort kamp
Lake Manyara hotel
Park: Manyara Nationaal Park
MTO WA MBU - SERENGETI NATIONAAL PARK
Dag 04/05

Bij onze rit naar Serengeti loopt onze weg even op de rug van de Ngorongoro krater. Dit geeft ons de mogelijkheid al de eerste kiekjes te maken van deze gigantische krater. Onderweg maken we ook kennis met gekende Maasai stam. Maasai betekent "spreker van de Maa taal". De Maasai zouden in de 17de eeuw van uit Noord-Afrika en via de Nijl in Kenya en Tanzania zijn toegekomen. Deze volkstam bestaat uit 12 groepen, de Ilkisongo is de grootste groep en leeft in Tanzania. Het Serengeti Nationaal Park is met zijn 14.760 Km2 het grootste en belangrijkste park van gans Afrika. Het landschap is erg gevarieerd, de uitgestrekte grasvelden met de hier en daar uitstekende granieten "kopjes", de savannes met hun her en der verspreide prachtige acacias, de beboste heuvels en bergen zorgen voor een uitzonderlijk dŽcor voor de ontelbare diersoorten die hier aanwezig zijn.

Seronera Wildlife Lodge

SERENGETI NATIONAAL PARK - NGORONGORO KRATER
Dag 06
Vandaag zetten we onze tocht in het Seregeti Nationaal Park verder. In de namiddag trekken we dan richting Ngorongoro-krater waar we op de flank van de krater onze tenten opslaan. Wegens de hoogte kan de nachttemperatuur hier dalen tot onder het nulpunt.

overnachtingsplaats: Simba kamp

NGORONGORO KRATER - MTO WA MBU
Dag 07
Vandaag spenderen we de ganse dag in de Ngorongoro-krater. De Ngondogoro krater ligt temidden van het 8.300 Km2 beschermd Ngorongorogebied. In de krater ligt het Magadi-meer. De krater heeft een oppervlakte van 265 Km2 bij een diameter van 18 km en herbergt ongeveer 30.000 dieren. Alle mogelijke dieren die we terugvonden in Serengeti komen ook hier voor maar vooral de watervogels trekken hier onze aandacht. Ooievaars, pelikanen, roze flamingo's, allerlei soorten eenden en ganzen zijn van de partij. Maar ook olifanten, nijlpaarden, buffels, gnoes, zebras, leeuwen, hyenas en vossen voelen zich hier thuis en blijken de toeristen zeker niet vijandig gezint. Na tenvolle te hebben genoten van deze uitzonderlijk mooie rondrit keren we terug naar ons nu reeds vertrouwde kampplaats aan het Manyara-meer.
overnachtingsplaats:Fig Resort kam
Lake Manyara Wildlife resort

MTO WA MBU - NATRON MEER
Dag 08/09
Van de "Muskieten baai" gaat het vandaag naar het Natron meer, een zoutmeer dat in het noorden grenst aan Kenia. Het meer is vooral gekend als verzamelplaats van duizende flamingo's. Gezien het meer geen natuurlijke afvloeiing heeft is het peil erg variabel naargelang het seizoen. Tijdens de rit naar het meer gaan we verder op zoek naar wild dat in grote getale terug te vinden is. Tijdens de tweede dag van ons verblijf klim naar de Ol Doinyo Lengai die met zijn 2.878m de ganse streek domineert. De berg van vulkanische oorsprong is nog steeds aktief. Het Lake Natron kamp ligt aan de zuidwestelijke oever van het meer, het is de enige kampplaats bij het meer.
overnachtingsplaats: Lake Natron kamp
Lake Natron Tented Camp
Park: Lake Natron
NATRON MEER - ARUSHA
Dag 10
Na ons bezoek aan het Natron meer keren we terug richting Arusha. Onderweg gaan we uiteraard weer op zoek naar wild. Indien we gespaard blijven van lekke banden bereiken we Arusha in de late namiddag.
overnachtingsplaats: Arusha
Accommodatie: hotel (niet incusief)
Park: Natron Lake
Reisplan 6 daagse tenten of lodge safari
ARUSHA - MTO WA MBU
Dag 01
Om de fauna en flora van nabij te kunnen observeren gebeuren onze safariÕs in open landrovers. Het is een hele ervaring om slechts enkele meters van de dieren verwijderd te zijn. Maar toch, het blijven wilde dieren, het is dus ten strenste verboden onderweg je voertuig te verlaten. Het dorpje Mto Wa Mbu, onze uitvalbasis voor het Lake Manyara Nationaal Park, ligt op een twee uur rijden van Arusha. Het Manyara park heeft een oppervlakte van 325 Km2 en is gelegen tussen de klippen van de grote Rift vallei en het Manyara meer. Het meer op zich heeft een oppervlakte van 230 Km2. Buiten zijn 380 vogelsoorten herbergt dit park ook een uitgebreide variatie van zoogdieren zoals olifanten, nijlpaarden, giraffen, leeuwen, zebra's, apen en nog zovele anderen.

overnachtingsplaats: Fig Resort Camp
Lake Manyara Wildlife lodge

Park: Lake Manyara National Park
MTO WA MBU - SERENGETI NATIONAAL PARK
Dag 02/03
Seronera Wildlife Lodge
SERENGETI NATIONAAL PARK - NGORONGORO KRATER
Dag 04
NGORONGORO KRATER - MTO WA MBU
Dag 05
overnachtingsplaats: Fig Resort Camp
Lake Manyara Wildlife Lodge
MTO WA MBU - ARUSHA
Dag 06
Voor we naar Arusha terugkeren brengen we nog een bezoek aan het Tarangire Nationaal Park. Het park heeft een oppervlakte van 2.600 Km2. Golvende heuvels, acaciabossen en oude apebroodbomen geven hier kleur aan het landschap. De Tarangire-rivier is de enige waterloop die in het droogseizoen het zuidelijk Maasailand van water voorziet. Buiten de grote kuddes olifanten treft men er de gevlekte- en gestreepte hyena's die ervoor zorgen dat al de kadavers grondig worden opgeruimd. Maar ook jakhalzen zijn hier van de partij. Buiten de talrijke zoogdieren heeft men in dit park ook 300 verschillende vogelsoorten opgetekend. In de late namiddag keren we dan terug naar Arusha waar we al het stof onder een lekker stortbad kunnen afspoelen.
overnachtingsplaats: Arusha
Accommodatie: hotel (niet inclusief)
Reisplan 4 daagse tenten of lodge safari
ARUSHA - EYASI MEER
Dag 01
Het Eyasi meer ligt in vogelvlucht ongeveer 150 Km ten westen van Arusha. De weg loopt via Mto Wa Mbu verder door naar het Eyasi meer verblijfplaats van de Hadzabi stam.
overnachtingsplaats: Eyasi meer
Park: Eyasi meer
EYASI MEER - KARATU
Dag 02
We besteden een ganse dag aan een bezoek aan de Hadzabi-stam, een zeer oude volksstam die waarschijnlijk al meer dan 10.000 jaar in dit gebied woont. Hun taal, de kliktaal, gelijkt erg veel op deze van de Bosjesmannen in Zuid-Afrika. Buiten deze Hadzabi vind men er ook de Wambulu die van Koesjitische (Nubische) oorsprong zijn, de Masai die van Nilotische (Nijl) oorsprong zijn en verschillende Bantoegroepen die ongeveer 2.000 jaar geleden migreerden vanuit Kameroen. Bijzonder aan dit gebied is het feit dat hier de vier belangrijkste talen van Oost-Afrika worden gesproken. Na kennismaking met deze toch uitzonderlijke volksstam keren we terug richting Arusha en overnachting in het plaatsje Karatu.
overnachtingsplaats: kamping Karatu
Park: Eyasi meer
KARATU - NGORONGORO KRATER
Dag 03
Vandaag spenderen we de ganse dag in de Ngorongoro-krater. De Ngondogoro krater ligt temidden van het 8.300 Km2 beschermd Ngorongorogebied. In de krater ligt het Magadi-meer. De krater heeft een oppervlakte van 265 Km2 bij een diameter van 18 km en herbergt ongeveer 30.000 dieren. Alle mogelijke dieren die we terugvonden in Serengeti komen ook hier voor maar vooral de watervogels trekken hier onze aandacht. Ooievaars, pelikanen, roze flamingo's, allerlei soorten eenden en ganzen zijn van de partij. Maar ook olifanten, nijlpaarden, buffels, gnoes, zebras, leeuwen, hyenas en vossen voelen zich hier thuis en blijken de toeristen zeker niet vijandig gezint. Na tenvolle te hebben genoten van deze uitzonderlijk mooie rondrit rijden we naar onze kampplaats.

overnachtingsplaats: Simba kamp

NGORONGORO KRATER - TARANGIRE NATIONAAL PARK - ARUSHA
Dag 04
overnachtingsplaats: Arusha
Accommodatie: hotel (niet inclusief)